poniedziałek, 8 października 2012

Wszystko o wynajeciu mieszkania w Anglii. Cz II

Witam. Dzisiaj obiecana druga czesc postu dotyczaca wynajmu mieszkania w UK.
Pierwsza czesc postu o wynajmowaniu mieszkania z agencji znajdziecie tutaj: >>>TUTAJ. Opisze rowniez kilka sposobow, jakich uzywaja oszusci w celu wyludzenia od nas pieniedzy oraz jakich dokumentow bedzie od nas wymagac agencja/wlasciciel przed podpisaniem umowy.
Jezeli uwazasz,ze za duzo placisz za swoj abonament telefoniczny i szukasz najlepszych deals na rynku koniecznie sprawdz posta: >>>TUTAJ


  Jak znalezc prywatnego landlorda?
Najczesciej prywatni landlordzi oglaszaja sie na wspomnianym gumtree. Wystarczy w wyszukiwarce gumtree po lewej stronie zaznaczyc opcje: Seller type: Private.






Prywatne ogloszenia mozemy rowniez znalezc w gazetach. Decydujac sie na wynajem od prywatnej osoby musimy byc bardziej czujni niz w przypadku wynajmu z agencji. Pamietajcie: nie musicie placic zadnych pieniedzy przed podpisaniem umowy czy otrzymaniem kluczy. Jezeli zaplacicie kaucje, powinniscie dostac pisemne poswiadczenie z data, kwota oraz podpisem wlasciciela. Koniecznie podpiszcie umowe lub rzadajcie jej, jezeli wlasciciel nie chce jej podpisywac, banalizujac waznosc posiadania umowy. Nawet jezeli landlord okaze sie przemilym, sprawiajacym wrazenie bezkonfliktowego, czlowiekiem - rzadajcie umowy.

Ja osobiscie mam niemile wspomnienia z wynajmowania mieszkania od prywatnego wlasciciela. Wczesniej wynajmowalismy przez agencje i pomimo ze trzeba bylo naciskac na dokonanie roznorakich napraw itp. to w ogolnym rozrachunku - jestem zadowolona.
Osobiscie wole dealowac z agencja niz z rozhisteryzowana, znerwicowana wlascicielka nie stroniaca od alkoholu - taka byla nasza wlascicielka.
Mozecie spotkac sie z tym, ze wlasciciel wysle Wam na email formularz do wypelnienia w celu credit check. Nam wyslal, nim jeszcze zobaczylismy mieszkanie. Bylo to dla mnie podejrzane, szczegolnie ze w formularzu pytano o pelne dane, numer konta bankowego, numer ubezpieczenia. Ostatecznie nie wyslalam tego emaila.
Jezeli szukasz sklepu z tanimi meblami lub innymi przedmiotami wystroju wnetrz - sprawdz posta: >>>TUTAJ

Jak sprawdzic czy wlasciciel jest rzeczywiscie wlascicielem? 
Aby przekonac sie czy osoba, ktora chce nam wynajac mieszkanie rzeczywiscie jest jego wlascicielem mozemy sprawdzic tutaj:
http://www.landregistry.gov.uk/
Sprawdzenie kosztuje kilka funtow ale lepiej jest wydac kilka funtow, niz potem stracic kilkaset i wyladowac na ulicy.
Zdaza sie, ze oszusci wynajmuja od agencji mieszkanie, pozniej podnajmuja je komus innemu, kasuja pieniadze za wszelkie oplaty, rachunki, rent do swojej kieszeni. Zabieraja wszelkie listy jakie przychodza na ten adres. Po kilku miesiacach okazuje sie, ze do drzwi puka komornik, poniewaz mieszkanie jest zadluzone.

Uwaga na przekret z Western Union.
Oszustwo to bylo baaardzo popularne kilka lat temu ale kto wie, moze nadal oszusci to stosuja? Na czym polega ten przekret? Znajdujecie np. na gumtree swietne ogloszenie o wynajmie mieszkania, swietna okolica, niesamowicie atrakcyjna cena, olbrzymi metraz, basen w ogrodku. Mozecie rowniez dostac emaila z taka oferta, jezeli dacie ogloszenie na gumtree, ze szukacie mieszkania. Telefon podany w ogloszeniu bedzie zawsze wylaczony. "Wlasciciel" skontaktuje sie z Wami emailowo i stwierdzi, ze niestety nie przebywa w UK, bo ... i tutaj podane roze powody, ale prosi Was abyscie w celu uwiarygodnienia, ze stac Was na wynajem, wyslali poprzez Western Union okreslona kwote pieniedzy np. do swojego znajomego. W celu poswiadczenia, ze tego dokonaliscie oszust prosi abyscie wyslali mu emailowo numer tej transakcji. Wysylacie numer transakcji, wlasciciel juz sie nie odzywa a pieniadze przepadaja nie wiadomo gdzie. Nie mam pojecia jak ten przekret dziala ale jest bardzo skuteczny i wiele osob sie na to nabralo.














Dokumenty potrzebne przy wynajmowaniu mieszkania w UK.
Jezeli juz znalezlismy wymarzone mieszkanie, kolejnym krokiem bedzie zlozenie wymaganych dokumentow w celu sprawdzenia przez agencje/wlasciciela naszej wyplacalnosci, czyli tzw. credit check. Co bedzie potrzebne: dowod tozsamosci, ostatnie payslipy, umowa o prace/list od pracodawcy, jezeli jestesmy self-employed rozliczenie roczne z podatku, invoices, ksiegi rachunkowe od naszego ksiegowego, lista naszych klientow (jezeli jest stala) wraz z numerami telefonow. Oprocz tego: NIN, UTR (jezeli jestesmy SE), poprzedni adres, referencje od poprzedniego wlasciciela - jezeli mielismy problemy z poprzednim landlordem, musimy o tym powiedziec w agencji, wtedy te referencje moze nam wystawic...agent. Moze jeszcze byc potrzebny wyciag z konta bankowego z ostatnich 6 miesiecy.

Jezeli szczesliwie przejdziemy etap sprawdzania naszej wyplacalnosci wowczas zostaniemy zaproszeni do podpisania umowy.

12 komentarzy:

  1. witam chcialabym zapytac jak wyglada wystawienie referencji przez agenta. mamy problem z obecnym landlordem termin wyprowadzki mija nam5marca, znalezlismy mieszkanie, wplacilismy pieniadze i okazalo sie ze landlord wystawil nam zle referencje dotyczace niewplacania w terminie czynszu wiec wyslalismy wyciagi z konta bankowego ze to jest nieprawda, "nowy" nowy landlord stwierdzil ze poki nie dostanie dobrych referencji nie podpisze umowy... co mozemy zrobic? mamy odpowiedni dochody i spelniamy wzelkie wymagania jedynie obecny landlord blokuje nam mozliwosc wyprowadzenia sie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nam kiedys agent sam zaproponowal, ze moze nam wystawic referencje. Zapytajcie agenta czy moze to dla Was zrobic. Ostatecznie mozecie umowic sie na np.wiekszy depozyt, jezeli nie bedziecie miec referencji.

      Usuń
  2. Witam mam pytanie czy po miesiącu pracy w londynie uda mi sie wynająć całe mieszkanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. Jezeli bedziesz miala umowe na czas nieokreslony i dobre zarobki to mysle,ze tak. Musisz sie popytac u zrodla czyli w agencjach : )

      Usuń
  3. Ostatnio ktos na gumteee chciał mnie wrobić na ten Western Union! Wydało mi sie to podejrzane wiec sprawę olałam ale pewnie sporo osób sie daje wkręcić, bo cóż mi szkodzi wysłać kasę do mojego znajomego - przecież mi odda ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam Twojego bloga :) Dowiaduje się na nim bardzo ciekawych i przydatnych rzeczy. Jeśli mogę to sobie pozwolić : to jesteś przewspaniała :) Dziękuje i czekam na więcej świetnych tematów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, chce wynajc mieszkanie za posrednictwem agencji, jednym z wymogow sa wyciagi z konta bankowego,niestety nie mam wlasnego konta, a wynagrodzenie wplywa na konto partnera, co moge zrobic w tej sytuacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj wyciagi partnera i zaswiadczenie, ze to Twoje pieniadze (np. umowa o prace, payslips itp.)

      Usuń
  6. Dziękuję za ten post dotyczący wynajmu w Wielkiej Brytanii.
    Sam jestem w takiej sytuacji, że wybieram się tam do pracy, konkretnie do Birmingham. Korzystając z Internetu nawiązałem kontakt z pewną panią która oferuje pokój do wynajęcia. Zaznaczę jeszcze, że strona www, na której znalazłem ogłoszenie przeznaczona jest dla właścicieli posesji. A wspominam o tym ponieważ ta pani zaznaczyła, że oczekuje opłaty za przygotowanie umowy i to budzi moje wątpliwości.
    Czy Pani Domu spotkała się z taką praktyką?
    Może ktoś jeszcze jest w stanie ustosunkować się do tego co napisałem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agencje tez licza sobie za przygotowanie umowy - to jest po prostu jej czas.

      Usuń
  7. witam czy przy debecie na koncie można wynająć mieszkanie? ostatnio bylo ciężko mąż nie pracował .. obecnie oboje pracujemy full time i debet sie splacil ale 3 miesiące do tylu byl debet

    OdpowiedzUsuń